zelfportret

zelfportret
Mirjam de Veth vertaalt, leest, schrijft en tekent

donderdag 24 februari 2011

facebook censureert Courbet

Vanochtend zag ik op internet een filmpje over L'Origine du Monde van Courbet. Een Deense kunstenaar zette dat schilderij bij zijn foto's op Facebook en werd prompt uit dat sociale netwerk geknikkerd. Een Franse regisseur die de afbeelding uit solidariteit opnam in zijn profiel onderging hetzelfde lot, binnen vierentwintig uur was zijn account uit de lucht. Ik zette het vanochtend op mijn Facebook en ja hoor, binnen een paar uur was al mijn beeldmateriaal vervangen door een rood kruisje. Om even later weer netjes teruggeplaatst te worden. Kennelijk werd toch even gekeken of ik niet ergens op een lijst van enge viezeriken sta. Facebook waakt over ons.
Zie hier het filmpje http://culturebox.france3.fr/all/33139/l_origine-du-monde-de-gustave-courbet-censuree-sur-facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten